Een maandje luxe leven - Reisverslag uit Beijing, China van Marije Evertse - WaarBenJij.nu Een maandje luxe leven - Reisverslag uit Beijing, China van Marije Evertse - WaarBenJij.nu

Een maandje luxe leven

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Marije

19 November 2008 | China, Beijing

Dit maal schrijf ik jullie vanuit de slaap/studeerkamer van een heus appartement! Deze maand zal ik namelijk verblijven in het appartement wat ik voor Nicolas heb gevonden om in te wonen tijdens zijn tijd in Beijing.
Dat is natuurlijk erg luxe nu voor mij, want ik hoef plotseling geen douche meer te delen met een hele boel dames, heb een wat grotere leefruimte en ga nu iedere dag buiten de deur eten om de China-ervaring zo interessant mogelijk te maken voor mijn Franse gast.

Maar voor ik daar over uitbreid zal ik even een korte update geven over de afgelopen weken. Dat is eigenlijk heel snel gedaan, want op een kort bezoek aan Nederland voor een bijzondere gelegenheid na heb ik weinig gedaan. Om de feestelijkheden heen heb ik voornamelijk gestudeerd voor mijn tentamenweek, die ik zojuist heb afgesloten. Met een 9.2 voor mijn mondeling, een 9.1 voor leesvaardigheid, een 8.6 voor schrijfvaardigheid en een 7.6 voor grammatica (vooruit, het was vrij lastig…) zitten mijn tussentijdse toetsen er op.

De tentamens heb ik gedaan na mijn visite in Nederland, en vandaar dat ik ook weinig tijd heb gehad om wat anders te doen dan studeren. Maar de paar dagen in Nijmegen en Breda waren héél erg leuk. De bruiloft van Martin en Mimi was in een woord Magisch. Ik heb er ontzettend van genoten, en ben verschrikkelijk dankbaar voor het feit dat ik op deze dag in Nederland kon zijn om dit feest bij te wonen.

Nu begint mijn ‘gewone’ leventje in China weer. Al is het op het moment toch vrij anders dan normaal, aangezien Nicolas nu in Beijing is. De komende maand kan ik dus mooi gebruik maken van die gelegenheid om wat extra toeristische attracties te bezoeken en veel op stap te gaan. Het leuke van visite is dat je dingen doet die je anders toch niet zou doen in je eentje: ik zit hier nu eenmaal om te studeren, en dan ben je al snel geneigd om een beetje op dezelfde plaats te blijven hangen.
De afgelopen week heb ik dus lekker genoten van alle leuke dingen die Beijing te bieden heeft, vooral op culinair gebied. Vele Chinese gerechten zijn de revue gepasseerd: jiaozi (dumplings), baozi (gestoomde broodjes), tudousi (gebakken aardappel ‘splinters’), malatang (een soep van heldere bouillon, hete kruiden en alle mogelijke ingrediënten naar eigen keuze), chaomian (gebakken noedels), hotpot en allerlei Chinese delicatessen zoals groene bonenkoekjes, hawthorn-snoepjes etc.
Ook de Indiase, Mexicaanse, Italiaanse en Japanse keuken zijn aan bod gekomen. En eerlijk is eerlijk: alles is te krijgen in Beijing. Zolang je maar weet waar je moet zoeken. De richtlijn voor goed eten is in feite heel simpel: als je lekker Chinees wil eten, zoek dan een restaurantje waar veel Chinezen zitten. Als je lekker buitenlands wil eten, zoek dan een restaurant met veel buitenlanders.

Aankomend weekend staat mogelijk een tripje net buiten Beijing op de planning om te gaan paardrijden. Ook willen we nog een wandeling over de Chinese muur maken, de Verboden Stad (her)ontdekken met een aansluitend Pekingeend diner, de Lama Tempel en Confusius Tempel bezoeken, karaoke zingen en uiteraard moet ik ook het studentenuitgaansleven van Beijing tonen. Hoewel dit de afgelopen week al aardig is gelukt.
Tijdens een bezoek aan Houhai, de Drum & Bell torens en de Nanluogu Xiang straat hebben we regelmatig de tijd genomen om even uit de kou te stappen en een drankje te drinken. Ook hebben we gisteren allebei opgetreden tijdens een ‘open mic night’ in een bar in Sanlitun (restaurant/bar/winkelbuurt in Beijing). Ik heb voor het eerst in mijn leven op een podium gestaan om te zingen, wat ik doodeng vond. En Nicolas werd ingeschakeld als drummer van de avond, wat heel erg goed uitpakte: volgende week mag hij weer! Met andere woorden, het was een hele leuke en spontane avond! Foto’s zullen later volgen…

Goed. Het is tijd om af te ronden. Mijn huiswerk moet nog gemaakt worden, en daarna wordt het tijd om eens naar buiten te gaan en in de buurt naast het appartementencomplex wat rond te lopen en foto’s te maken voor jullie. Het is namelijk een typisch Chinese buurt met veel kleine huisjes en winkeltjes. Op iedere straathoek wordt van alles verkocht; van huisdieren tot hoortoestellen en van fruit tot fietsen. Het is fascinerend om te zien, en zeker wanneer het ’s avonds donker en koud is geeft het lopen langs de met lampjes versierde kraampjes een erg gezellig, winters gevoel.

Liefs,
Marije

  • 19 November 2008 - 09:52

    Lana:

    Heey Marijtje!!

    Lang niet gesproken zeg, maar volgens mij gaat het wel goed met je! Wat heerlijk om te lezen, je avonturen in Beijing!
    Ik krijg al echt de kriebels om te komen. Dat komt voor mij ook steeds dichterbij. Ik hou het voorlopig op 30 januari dat ik naar Beijing ga.

    Hier alles prima. Leuk werk en lekker huisje. Zal jullie snel weer eens updaten.

    Veel plezier met Nicolas en tot heel snel!

    Liefs

    P.s.Natuurlijk nog gefeliciteerd met je zus.

  • 20 November 2008 - 15:49

    Maartje:

    Hey, eindelijk weer nieuws, leuk! En leuke foto's haha. Brengen weer leuke herinneringen naar boven. Nog een weekje en dan gaan Mike en ik verhuizen :-D. Tot mails en veel plezier met Nicolas, doe 'm de groetjes!

    X Maartje

  • 22 November 2008 - 15:47

    Ilja:

    Ha die Marije!

    Leuk berichtje en super om te horen (lezen) dat het zo goed met je gaat.

    En wow... wat een cijfers! ;-) Maar had natuurlijk niet anders verwacht.

    Gefeliciteerd met je zus en haar kersverse man!

    Hier in het zuidelijk deel van het kikkerlandje gaat alles prima. Erg druk, dat wel maar ik mag er zeker niet om klagen.

    Hopelijk spreek ik je snel weer en ik we moeten, zodra de gelegenheid ervoor is, ook weer eens afspreken om een lekkere bak te drinken en bij te kletsen onder het genot van een lekkere keuken! ;-)

    Groetjes en tot snel,

    Ilja

  • 22 November 2008 - 19:06

    Mama:

    Ha Marije,

    Dat was lang geleden! Niet dat we elkaar gezien hebben, maar dat ik weer eens kan lezen over alles wat er daar gebeurt. En dat is veel. Leuke foto's staan er weer bij. Als ik zo kijk, moet het daar al aardig koud zijn. Ik neem maar een dikke jas en een grote muts mee.
    Ik vrees dat wij niet zoveel tijd zullen hebben voor al die heerlijke eettentjes, maar een paar moet je ons ook maar laten zien/proberen.
    Ben heel benieuwd naar alle weekendplannen die jullie willen uitvoeren.
    Doe Nicolas de groeten en tot gauw
    Kus mama

  • 23 November 2008 - 10:38

    Je Broeder!:

    Ha marije, leuke verhalen weer..Mis je NL alweer een beetje?het sneeuwt hier echt te hard! En het is koud en mijn fiets was gejat hahah leuk he? Hoe kom je aan die foto's van de bruiloft? En heb je er toevallig nog meer?
    Kus

  • 24 November 2008 - 12:31

    Judith:

    Mijn Russische klasgenote vond de dropjes helemaal te gek en heeft er zelfs een paar meegevraagd om aan een vriendin te laten proeven. :) Christina wilde er niets van weten (naar eigen zeggen zou ze ervan moeten overgeven), en Allan vond ze matig. Ik heb de bevolking van Beiwai dankzij jou dus weer wat Nederlandse cultuur bijgebracht! :D

  • 10 Januari 2009 - 19:34

    Maartje:

    Ha Marietje,

    Gezien het tempo van je nieuwsberichten heb je het lekker druk ;-). Veel succes met de tentamens en heel erg veel plezier in Australië. Ik ben wel een beetje jaloers hoor... Maar hier is het ook mooi, vandaag met mama een prachtige toertocht geschaatst. Heel erg leuk! Mooie foto's hadden papa en mama bij zich na hun bezoek aan jou trouwens. Ik heb een pakketje voor je klaarliggen, maar zal maar even wachten met het opsturen, dan krijg je het als je terugkomt, voordat iemand anders het geplunderd heeft in he afwezigheid. Groetjes aan Nicolas!

    Kus Maart

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Beijing

Reizen

Recente Reisverslagen:

10 Juni 2009

Een bijzonder afscheid

05 Mei 2009

Reisbureau Evertse

08 April 2009

Een reis op z'n Japans

12 Maart 2009

Juf Marije

12 Februari 2009

Bijna tijd om terug te gaan
Marije

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 336
Totaal aantal bezoekers 55742

Voorgaande reizen:

01 September 2008 - 26 Juni 2009

Reizen

Landen bezocht: